5.02

Kotevné zariadenie

5.02.1

Plavidlo, ktorého celková hmotnosť vrátene dovoleného  zaťaženia je väčšia  ako 500 kg, musí byť vybavené minimálne jednou kotvou. Pri hmotnosti  väčšej ako 1000 kg musí byť  vybavené jednou kotvou hlavnou a jednou  kotvou pomocnou.

5.02.2

Kotvy musia byť počas plavby v pohotovostnej polohe na  palube na prístupnom mieste alebo v kotevnej skrini a musia byť s pomocou kotevnej reťaze alebo kotevného lana dlhého  minimálne 20 m uchytené o palubu. Upevnenie kotevnej reťaze  alebo kotevného lana musí umožňovať jeho rýchle odpojenie v  prípade hroziaceho nebezpečenstva.  dĺžka kotevnej reťaze má  byť cca 4 až 6 násobkom hĺbky kotvenia  a nemá prekročiť 40  m. Kotevné laná, ak sú použité, musia byť  vyhotovené z rastlinných alebo syntetických vlákien. Pre zabezpečenie  lepšej  polohy kotvy na dne pri kotvení môže byť na kotevné lano  ku kotve pripojená kotevná reťaz dlhá cca 5 m.

5.02.3

Sily pôsobiace na kotevnú reťaz alebo kotevné lano musia byť prenášané  na lodné teleso výhradne zariadeniami, k tomu  účelu určenými/ kotevný záporník, naviják, prievlačnice,  kotevné bitvy a pod/.

5.02.4

Zdvihnuté kotvy nesmú presahovať najväčšiu šírku plavidla. Sila potrebná pre plynulé zdvíhanie kotvy ručným kotevným vrátkom nesmie presiahnuť 160 N na osobu.

5.02.5

Hmotnosť hlavnej kotvy sa určí podľa nižšie uvedených  spôsobov:

a/ 
hmotnosť hlavnej kotvy podľa objemu plavidla v kg = 0,6 .LMAX .BMAX .H + 0,5 .V kde: LMAX - maximálna dĺžka plavidla /m/  BMAX - maximálna šírka plavidla /m/ H - bočná výška trupu plavidla /m/  V - objem nadstavieb nad palubou /m3/
b/ hmotnosť kotvy podľa dĺžky plavidla: hlavná kotva na každý 1 m dĺžky plavidla 2,0 kg  pomocná kotva na každý 1 m dĺžky plavidla 1,0 kg  Hmotnosť pomocnej kotvy má byť cca 50 % hmotnosti hlavnej  kotvy.

5.02.6

Vypočítaná hmotnosť kotvy sa rozumie pre kotvy admiralitného  typu  alebo kotvy sklopné /HALL/. Pre kotvy so zväčšenou  držnou silou /DANFORT/ môže byť hmotnosť kotvy znížená o 50 %.