Kotevné zariadenie
5.02.1
Plavidlo, ktorého celková hmotnosť vrátene dovoleného zaťaženia je väčšia ako 500 kg, musí byť vybavené minimálne jednou kotvou. Pri hmotnosti väčšej ako 1000 kg musí byť vybavené jednou kotvou hlavnou a jednou kotvou pomocnou.
Kotvy musia byť počas plavby v pohotovostnej polohe na palube na prístupnom mieste alebo v kotevnej skrini a musia byť s pomocou kotevnej reťaze alebo kotevného lana dlhého minimálne 20 m uchytené o palubu. Upevnenie kotevnej reťaze alebo kotevného lana musí umožňovať jeho rýchle odpojenie v prípade hroziaceho nebezpečenstva. dĺžka kotevnej reťaze má byť cca 4 až 6 násobkom hĺbky kotvenia a nemá prekročiť 40 m. Kotevné laná, ak sú použité, musia byť vyhotovené z rastlinných alebo syntetických vlákien. Pre zabezpečenie lepšej polohy kotvy na dne pri kotvení môže byť na kotevné lano ku kotve pripojená kotevná reťaz dlhá cca 5 m.
Sily pôsobiace na kotevnú reťaz alebo kotevné lano musia byť prenášané na lodné teleso výhradne zariadeniami, k tomu účelu určenými/ kotevný záporník, naviják, prievlačnice, kotevné bitvy a pod/.
Zdvihnuté kotvy nesmú presahovať najväčšiu šírku plavidla. Sila potrebná pre plynulé zdvíhanie kotvy ručným kotevným vrátkom nesmie presiahnuť 160 N na osobu.
Hmotnosť hlavnej kotvy sa určí podľa nižšie uvedených spôsobov:
a/ |
hmotnosť hlavnej kotvy podľa objemu plavidla v kg = 0,6 .LMAX .BMAX .H + 0,5 .V kde: LMAX - maximálna dĺžka plavidla /m/ BMAX - maximálna šírka plavidla /m/ H - bočná výška trupu plavidla /m/ V - objem nadstavieb nad palubou /m3/ |
b/ | hmotnosť kotvy podľa dĺžky plavidla: hlavná kotva na každý 1 m dĺžky plavidla 2,0 kg pomocná kotva na každý 1 m dĺžky plavidla 1,0 kg Hmotnosť pomocnej kotvy má byť cca 50 % hmotnosti hlavnej kotvy. |
5.02.6
Vypočítaná hmotnosť kotvy sa rozumie pre kotvy admiralitného typu alebo kotvy sklopné /HALL/. Pre kotvy so zväčšenou držnou silou /DANFORT/ môže byť hmotnosť kotvy znížená o 50 %.
Žiadne výsledky